Mobilt BankID - Kortdosa - Personlig dosa
Hjälp med att logga in
Mobilt BankID
Allt om hur du skaffar och hanterar Mobilt BankID:
Bra att veta - Gör dig inte av med den personliga dosan eller kortdosan (säkerhetsdosan) om du har en sådan. De kan behövas om du saknar ett giltigt Mobilt BankID och ska ansöka om ett.
Personlig dosa
Den personliga dosan är variant av säkerhetsdosa som du inte behöver använda i kombination med ditt bankkort, istället använder du en egenvald PIN-kod.
Beställa en personlig dosa?
Kontakta kundservice på 033-47 47 90, vardagar 8–18 och helger 10–15.
Aktivering av personlig dosa
Innan du kan använda dosan behöver du först aktivera den. Gör så här:
- Ta fram den 10-siffriga aktiveringskod som du fått från oss via sms
- Starta dosan genom att trycka på OK
- Knappa in den 10-siffriga aktiveringskoden och tryck OK
- Välj din personliga fyrsiffriga PIN-kod och tryck OK, upprepa PIN-kod och tryck OK igen
Tappat bort dosan?
Kommer din dosa bort eller blir stulen, ska du så snart som möjligt spärra den. Det kan du göra dygnet runt på när du är inloggad internetbanken, i vår app eller på telefon 033-47 47 90.
Byte av PIN-kod
Om du vill byta PIN-kod för din personliga dosa gör du så här:
- Starta dosan genom att trycka OK
- Håll knapp ”5” intryckt på dosan i 3 sekunder tills du ser texten Ändra PIN-kod
- Ange befintlig PIN-kod och tryck OK
- Välj ny PIN-kod och tryck OK
- Bekräfta ny PIN-kod och tryck OK
- PIN-koden är nu utbytt och dosan kan användas med din nya kod
Byte av språk
- Starta dosan genom att trycka på OK
- Tryck därefter på knapp nr 6'
- Välj därefter språk genom att välja:
0 = Svenska
1 = Engelska - Tryck OK och den nya språkinställningen är nu inställd
Kortdosa
Vår kortdosa, även kallad säkerhetsdosa används för att logga in fullständigt och gör det möjligt att utföra alla typer av ärenden, samt ansöka om Mobilt BankID. Den används tillsammans med ditt bankkort och din kortkod.
Så funkar kortdosan
- Stoppa in ditt bankkort i dosan för att starta den
- Välj funktion, LOGIN, SIGN, KÖP eller KOD
- Följ instruktionerna på displayen
Om du fyller i fel kontrollkod eller kortkod flera gånger, spärras funktionen. Dosan stänger av sig själv efter en stund. Skulle den göra det medan du har kortet i, startar du den igen genom att trycka på OK.
När batteriet är slut – Tänk på miljön och lämna dosan till din kommuns insamling av elavfall.
Kortdosan kan inte längre beställas
Har du en kortdosa, kan den användas som vanligt tills att batteriet tar slut. Om du behöver en ny, är det vår personliga dosa som gäller.
Frågor och svar
Har du en fråga?
Innan du ringer, testa och se om du kanske hitta svaret på din fråga bland våra frågor och svar.
Vi hjälper dig om du har några frågor alla vardagar 8–18 och helger 10–15.
Tips!
Nu kan du chatta med oss. Fler kontaktvägar finns på vår sida för kundservice.