ICA Bankens hållbarhetsarbete
Genom att inspirera till hållbara finansiella val vill vi bidra till en bättre morgondag – för individen, miljön och samhället.
Om våra tre hållbarhetsperspektiv
Den gemensamma hållbarhetsstrategin för ICA Banken och ICA Försäkring är formulerad utifrån tre perspektiv. Det första perpektivet är kundernas vardagsliv och ekonomi. Det andra är vår verksamhet och hur den bedrivs. Det tredje är vårt ansvar som samhällsaktör. Tillsammans ger de tre perspektiven en helhetsbild som hjälper oss när vi sätter den långsiktiga planen för hållbarhetsarbetet.
Här nedan kan du läsa om vart och ett av perspektiven samt olika initiativ och samarbeten som är aktuella just nu.
1. Våra kunder
Vi inspirerar våra kunder till en hållbar livsstil med en sund, trygg och långsiktig vardagsekonomi. Genom samarbeten med partnerföretag minskar vi stressen i svåra livssituationer och gör hållbara val enklare, även utanför de traditionella bank- och försäkringstjänsterna.
Vår vardagsekonom
Magnus Hjelmér är ICA Bankens vardagsekonom. Han är ett populärt ansikte för ICA Banken och förekommer till exempel i tidningsartiklar, paneler samt i olika TV-sammanhang, både online och på TV. Här på icabanken.se ger han tips och råd kring privatekonomins alla delar. Oavsett om du är på väg att flytta hemifrån, hanterar livspusslet med småbarn eller funderar på sparandet efter pensionen ger Magnus kunskaperna och inspirationen till en trygg och långsiktigt hållbar ekonomi.
Varannan vecka-appen
Vid en separation där barn finns med i bilden är det viktigt att få till ett fungerande samarbete för att skapa en stabil och trygg vardag kring barnen, både praktiskt och ekonomiskt. ICA Banken samarbetar med appen Varannan Vecka, som erbjuder stöd för separerade föräldrar. Vi erbjuder dig som kund att testa appen kostnadsfritt i 60 dagar.
BlueCall - samtalsstöd
Vi vet att stress och oro kan leda till psykisk ohälsa och även sjukskrivning. Genom att få coachning och stöd i tid kan man få hjälp att hitta nya vägar framåt.
I vårt låneskydd hos oss på ICA Banken, samt i alla andra försäkringar hos ICA Försäkring ingår det tre samtalstillfällen med en terapeut per år, via appen BlueCall. Du är alltid anonym och väljer själv om du vill ringa eller chatta.
2. Vår verksamhet
Vi arbetar för att minska klimatavtrycket från vår verksamhet. Ett led i det arbetet är att utveckla attraktiva, hållbara finansiella produkter och tjänster till våra kunder. Genom en inkluderande kultur och trygga medarbetare skapar vi förutsättningar för en framgångsrik och hållbar affär.
Våra bankkort
I slutet av 2023 fick ICA Bankens kort ett nytt utseende. De nya korten tillverkas i 100 procent återvunnen plast och har flera tillgänglighetsanpassningar. De gör det lättare att hålla isär korten när du handlar, oavsett om du har en synnedsättning eller inte. Vi räknar vi med att 75 procent av alla bankkort kommer vara utbytta till den nya designen under 2026.
Fondsparande för en bättre framtid
Alla fonderna i vår fondlista är ljusgröna (artikel 8) eller mörkgröna (artikel 9). I vår fondlista kan du se CO2-risk och hållbarhetsindikator för respektve fond. ICA Bankens egna fonder är ett bra alternativ för dig som vill ha färdiga paket märkta efter risknivå.
Omställningslån till ICA-handlarna
För att fortsätta arbetet och minska ICAs klimatpåverkan, kan våra ICA-handlare behöva göra investeringar i sin butik. Det kan handla om att uppdatera kyl- och fryssystem eller belysning. För att stödja handlarna erbjuder ICA Banken både lån och leasing med extra bra villkor.
Ansvarsfull kreditgivning
Innan vi ger lån till dig som kund säkerställer vi att du har tillräckligt utrymme i din ekonomi, så att du kan klara månadsbetalningarna även under perioder med lite högre ränta. En hållbar kreditgivning gynnar alla – dig som kund, oss som bank, och samhället som helhet.
Våra investeringar
ICA Banken och ICA Försäkring investerar i kommun-, stats-och företagsobligationer. Vår strategi är att löpande öka andelen gröna obligationer. I augusti 2024 var andelen gröna obligationer av den totala likviditetsportföljen 17 procent för ICA Banken och 6 procent för ICA Försäkring.
3. Vår roll som samhällsaktör
Vi ska bidra till en positiv samhällsutveckling. Då penningtvätt och bedrägerier är hot mot både samhället och individen lägger vi stor vikt vid att motverka och förebygga finansiell brottslighet. Utanför vår egen kärnverksamhet verkar vi mot psykisk ohälsa och främjar inkludering.
Vi samarbetar för en hållbar finansbransch
För oss på ICA Banken är det en självklarhet att bidra till en hållbar samhällsutveckling. Som en del av ICA följer vi gemensamma hållbarhetsmål utifrån FN:s klimatmål och Parisavtalet. Vi har även undertecknat FN:s principer för ansvarfull bankverksamhet, vilket bland annat innebär att vi löpande mäter vår sociala och miljömässiga påverkan och sätter upp tydliga hållbarhetsmål. Här hittar du vår rapport för 2023.
Bedrägerier mot våra kunder
Vi ser allvarligt på ökningen av bedrägerier. Varje bedrägeri är ett för mycket. Vi arbetar parallellt inom flera områden för att motverka bedrägerier och annan finansiell brottslighet, både genom gemensamma åtgärder inom bankföreningen, ny funktionalitet och förebyggande information till våra kunder.
Mer om säkerhet och bedrägerier
Arbete mot penningtvätt
Vårt ansvar enligt lag är att övervaka våra kunders transaktioner för att kunna upptäcka misstänkta brott. Så fort vi misstänker penningtvätt eller finansiering av terrorism rapporterar vi det till Finanspolisen. Vi följer också de internationella sanktionslistorna. Inom EU gäller särskilda sanktioner mot ett antal personer, föreningar, företag och stater som misstänks för att vara inblandade i terrorhandlingar.
Vårt samarbete med ECPAT
Tillsammans med vår samarbetspartner ECPAT arbetar vi för att uppmärksamma och stoppa barnsexhandel på nätet.
Vi hjälper även ECPAT att sprida kunskap hur föräldrar och barn kan få stöd och hjälp om man är på väg eller är drabbad av sexuella övergrepp eller kränkningar.
Jourhavande kompis – ett samtalsstöd för barn och unga
Psykisk ohälsa skapar lidande för alla som drabbas och deras närmaste. I ett större perspektiv innebär det också stora samhällsekonomiska kostnader. Vi vill vara med och stötta barn och unga, så att de blir sedda och hörda och får en bra start i livet. Jourhavande kompis är en verksamhet inom Röda Korsets Ungdomsförbund och en viktig partner till ICA Banken och ICA Försäkring.
Vi hjälper dig om du har några frågor alla vardagar 8–20 och helger 10–15.
Tips!
Nu kan du chatta med oss. Fler kontaktvägar finns på vår sida för kundservice.