Så skyddar vi personuppgifter
ICA Banken värnar om att skydda enskilda individers personuppgifter och att deras personliga integritet inte kränks när personuppgifter behandlas.
Personuppgifter är information kopplad till dig
Ditt förtroende är viktigt för oss. Vårt mål är att du ska känna dig trygg när du lämnar personuppgifter till oss. Personuppgifter är all information som kan användas för att identifiera en enskild person.
Vi vidtar åtgärder för att säkerställa att dina personuppgifter alltid är skyddade hos oss och att behandling sker i enlighet med gällande dataskyddsregler och våra interna riktlinjer och rutiner. Vi har även utsett ett dataskyddsombud vars uppgift är att granska att vi följer dessa regler, riktlinjer och rutiner. Personuppgifter lämnas och inhämtas innan och i samband med att en kundrelation inleds. Det kan exempelvis vara då ett avtal ingås och/eller ett uppdrag lämnas, eller i övrigt i samband med en kundrelation.
Vi skyddar din integritet
Dina personuppgifter är alltid skyddade hos oss. Vi på ICA Banken värnar om den personliga integriteten. Vi prioriterar skyddet av all information du anförtror oss och följer de lagar och regler som finns för att skydda din integritet, som till exempel Dataskyddsförordningen, Dataskyddslagen och regler om banksekretess. Bara ett begränsat antal personer med särskild behörighet har tillgång till informationen.
Så här behandlar ICA Banken dina personuppgifter
ICA Banken behandlar personuppgifter i syfte att administrera kundförhållandet. Personuppgifter lämnas och inhämtas innan och i samband med att en kundrelation inleds. Det kan exempelvis vara då ett avtal ingås och/eller ett uppdrag lämnas, eller i övrigt i samband med en kundrelation. Vid inledande av kundrelation och vid vissa betalningar kan vi komma att kontrollera personuppgifterna mot sanktionslistor som vi enligt lag eller myndighetsbeslut är skyldiga eller har rätt att tillämpa för att säkerställa att kundrelationen kan inledas och betalning genomföras.
Vissa uppgifter är vi också skyldiga att lämna till olika myndigheter. Vid bankärenden som utförs via telefonsamtal, behandlas personuppgifter för angivna ändamål genom att samtalen spelas in. Personuppgifter behandlas också inom ramen för Bankens Internet- och mobiltjänster. När en person som inte är kund hos oss sedan tidigare ansöker om någon av våra tjänster och får ett avslag, sparas uppgifter om personen under en begränsad tid.
Vi behandlar sådana personuppgifter som är nödvändiga för dessa ändamål, till exempel namn och personnummer, inkomstuppgifter och adress. Dessa uppgifter sparas hos oss så länge de behövs för syftet med behandlingen och gallras därefter enligt särskilda rutiner.
Vi kan även använda de uppgifter vi har om dig för att lämna relevant information om och marknadsföring av våra egna, ICA-koncernens och särskilt utvalda samarbetspartners varor och tjänster.
Dina rättigheter
Dataskyddslagstiftningen ger dig ett antal rättigheter i förhållande till behandlingen av dina personuppgifter. Du har till exempel rätt att begära tillgång till dina personuppgifter (s.k. registerutdrag) och till dataportabilitet. Du har även rätt att begära att dina uppgifter rättas eller raderas, att behandlingen begränsas, att eventuella samtycken återkallas och att dina uppgifter inte ska användas för direktmarknadsföring.
Om du har några frågor om behandlingen av dina personuppgifter är du välkommen att kontakta oss. Du kan även kontakta vårt dataskyddsombud om du har synpunkter på vår behandling, se kontaktuppgifter nedan till dataskyddsombudet.
Kontaktuppgifter
ICA Banken AB:s dataskyddsombud
E-post: dpo.icabanken@ica.se
Om du har synpunkter på vår behandling av dina personuppgifter har du även alltid rätt att kontakta Integritetsskyddsmyndigheten (IMY), se länk. Du får givetvis kontakta dem utan att först kontakta oss, men vi värdesätter att du även lämnar dina synpunkter till oss – så att vi kan ta med oss det i vårt kontinuerliga utvecklings- och förbättringsarbete.
Beställa Registerutdrag
Som kund hos ICA Banken kan du när som helst logga in på för att se vissa uppgifter som vi har registrerade om dig, t.ex. kontaktuppgifter. Du kan även få tillgång till dina uppgifter genom att beställa ett registerutdrag med information om de personuppgifter om dig som vi har registrerade hos oss.
På registerutdraget framgår bl a vilka kundkännedomsuppgifter vi har registrerade, dina kontaktuppgifter samt produkter och tjänster du har hos ICA Banken, och för vilka ändamål vi behandlar dina personuppgifter i samband med detta.
Om du har bolån genom ICA Banken, hänvisas du till kreditgivaren för att få ett registerutdrag avseende ditt bolån. Vem som är kreditgivare framgår av dina lånehandlingar.
Om du önskar specifika uppgifter, t ex information som sparats i samband med att du kontaktat oss i ett kundärende, underlag som skickats in i samband med en ansökan, eller om du inte har tillgång till våra digitala tjänster på internetbanken eller ICA Bankens app), kan du kontakta ICA Bankens kundservice, alternativt skicka ett meddelande när du är inloggad på internetbanken eller i ICA Bankens app så hjälper vi dig.
Begära rättelse av personuppgifter
Om du anser att en uppgift om dig är felaktig eller ofullständig har du rätt att begära att uppgiften rättas eller kompletteras. Detta gör du genom att kontakta kundservice, alternativt via ett meddelande i inloggat läge.
Du kan även själv uppdatera vissa uppgifter om dig under Min profil på internetbanken eller i ICA Bankens app.
Begära radering av uppgifter
Under vissa omständigheter har du rätt att få dina personuppgifter raderade. Om vi till exempel behöver informationen för att kunna fullfölja ett avtal med dig eller om det finns lagkrav på att vi ska behålla personuppgifterna kan vi däremot inte radera dem.
Kontakta kundservice för att begära dina uppgifter raderade.
Invända mot behandling
I vissa fall har vi gjort bedömningen att vårt behov av att vi behandlar dina personuppgifter är så starkt att vi har ett så kallat berättigat intresse. Du har rätt att motsätta dig vår bedömning om berättigat intresse. Invändningen ska gälla skäl som hänför sig till din specifika situation.
Du invänder genom att kontakta vårt dataskyddsombud.
Ange vilken behandling/vilket ändamål det gäller och vilka skäl du anser motiverar att behandlingen av dina personuppgifter ska upphöra. Vi får fortsätta att behandla dina uppgifter, trots att du har motsatt dig behandlingen, om vi har tvingande berättigade skäl för behandlingen som överväger integritetsintresset.
Begära begränsning av behandling av personuppgifter
Du har rätt att begära att behandlingen av dina personuppgifter begränsas om du t.ex. inte anser att de är korrekta eller om du vill motsätta dig vårt berättigade intresse av att utföra en behandling. Ett exempel på en begränsning kan vara att vi under en viss tid bara får behandla dina personuppgifter för vissa begränsade syften.
Det kan dock innebära att vi inte kan uppfylla våra eventuella skyldigheter gentemot dig under den tid behandlingen begränsas.
Ge och ta tillbaka ditt samtycke
I vissa fall kan vi komma att be om ditt samtycke för att behandla dina personuppgifter. Du har då rätt att när som helst ångra dig och ta tillbaka godkännandet för fortsatt behandling.
Det finns olika vägar för dig som registrerad att gå för att återkalla ditt samtycke. I de flesta fall erbjuds du denna möjlighet genom den tjänst som du gett ditt samtycke till. Om du inte vet vart du ska vända dig för att återkalla ditt samtycke till en behandling som ICA Banken AB utför kan du kontakta vår kundservice.
Observera att om du inte lämnar ditt samtycke eller om du återkallar ditt samtycke kan det i vissa fall påverka dina möjligheter att utnyttja tjänster och produkter hos oss.
Dataportabilitet
Du har rätt att få en kopia på de personuppgifter som rör dig samlade i ett strukturerat, maskinläsbart format. Till skillnad från ett registerutdrag ingår här endast de uppgifter som du själv har tillhandahållit oss och som vi behandlar digitalt med stöd av samtycke eller avtal, t.ex. om du har lämnat din e-postadress i samband med att du registrerat dig för ett utskick.
Det är med andra ord endast vissa uppgifter som omfattas av rätten till dataportabilitet.
Om du har bolån genom ICA Banken, hänvisas du till kreditgivaren för att beställa dataportabilitet avseende ditt bolån. Vem som är kreditgivare framgår av dina lånehandlingar.
Invända mot direktmarknadsföring
Du kan när som helst avsäga dig reklam- och kommunikationsutskick, både digitala och i pappersformat. Du kan avregistrera dig från fortsatta utskick genom att anmäla detta till oss, t.ex. genom att klicka på en avregistreringslänk i utskicket eller i inloggat läge under Inställningar/Min profil.
Vi hjälper dig om du har några frågor alla vardagar 8–20 och helger 10–15.
Tips!
Nu kan du chatta med oss. Fler kontaktvägar finns på vår sida för kundservice.