- Hem
- Kundservice
- Frågor och svar
Frågor och svar
Vad roligt att du funderar på att byta till ICA Banken!
Om du vill se varför vi är din bästa vardagsbank, spana in alla fördelar du får om du väljer att bli kund hos oss.
Det finns flera olika sätt att bli kund hos oss, men vill du ha tillgång till alla våra tjänster, får du det om du ansöker om vårt bankkort eller kreditkort.
Du kan även skaffa ett ICA-kort Betala, men då får du inte tillgång till bankens tjänster. Har du det kortet loggar du in och sköter dina ärenden på ICA.se.
För att göra bankbytet så smidigt som möjligt för dig, har vi gjort en checklista vid bankbyte.
Börja med ansöka om att bli Stammis-student.
Får jag ett nytt kort eller vad händer med mitt nuvarande kort?
Om du redan har något av ICA Bankens bankkort, kreditkort eller vårt bankkort för barn och ungdomar så behåller du det och studentrabatterna laddas på ditt befintliga kort.
ICA Banken vänder sig till privatpersoner men erbjuder även vissa företagstjänster till ICA-handlare, ICA Gruppen, myndighet och kommuner:
ICA Banken Företag - en företagsbank för ICA-butiker.
Banktjänster i ICA-butik - till exempel uttagsautomater, uttag- och insättningstjänst i kassan, inlösen av Värdeavi och försäljning av resevaluta.
Betallösningar - ICA Banken hyr ut betalterminaler till ICA-butiker och tillhandahåller en E-betalningslösning för ICA Gruppens bolag.
Kontantkort - ICA Bankens Kontantkort används främst av myndigheter, kommuner och landsting för att underlätta offentliga betalningar till personer utan koppling till ett personnummer, personer som inte kan få ett bankkontonummer, utländska medborgare, stipendiater och till handkassor.
Vill du veta mer om någon av dessa företagstjänster, ring oss på 033-47 47 55 eller skicka ett e-post.
Villkor finns på våra respektive produkters sidor, men du kan även hitta samtliga våra villkor här.
Det är inga problem. I ansökningsprocessen anger ni då bara att ni är två sökande för det bankkort ni är intresserade av.
Ansök om vårt kreditkort Bankkort Plus här
Det inte möjligt att lägga till ett extrakort till ett befintligt konto om någon av er har ett kort sedan tidigare.
För dig som som valt eller funderar på att välja ett av ICA Bankens bankkort kan läsa om hur du kommer igång här.
Lagen om penningtvätt kräver att vi som bank har god kundkännedom om våra kunder, vilket gör att banken behöver ställa vissa frågor till dig när du vill bli kund eller vill nyttja olika banktjänster.
Mer om Penningtvättslagen och varför vi behöver ställa frågor om dig hittar du här
Ja, våra kunder kan ansöka och ladda ner e-legitimation i form av Mobilt BankID utan kostnad. För att ladda ned Mobilt BankID krävs att du är kund i ICA Banken med ett våra kort och att du har ICA Bankens app där ansökan görs.
Har du ett giltigt befintligt Mobilt BankID i en annan bank kan du använda det för att ladda ett nytt genom ICA Banken. Saknar du ett giltigt Mobilt BankID, behöver du ha en av våra säkerhetsdosor och ett giltigt svenskt pass eller Nationellt ID-kort för att ansöka om ett Mobilt BankID.
När du är inloggad på internetbanken kan du
- Ansöka om Mobil BankID
- Ansöka om Swish
- Se saldo och kontoutdrag
- Betala räkningar
- Göra överföringar både mellan egna konton och till andra banker
- Hantera e-fakturor och autogiron
- Se privatlån och bolån
- Hantera dina fonder
- Tag reda på kortkoden om du glömt den, samt även låsa upp den med hjälp av Mobilt BankID om du råkat slå fel kod och låst den och har kvar ditt kort.
- Se pågående ärenden som du har med oss
- Se digitala dokument och fakturor
- Skicka meddelande till kundservice
- Se försäkringar som du har hos ICA Försäkring