Frågor och svar om kort

26 vanliga frågor i Om kort

Ja, även barn och ungdomar som idag har Maestro kommer att få ett Bankkort Mastercard. 

Från och med 23 maj kan du som vårdnadshavare beställa ett Bankkort Mastercard till ditt barn digitalt via webben.

Ja, från och med 23 maj kan du som fyllt 16 år ansöka om ett Bankkort Mastercard själv via webben.

Bankkort Mastercard för barn och unga är kostnadsfritt upp till 21 år. Efter 21 år kostar det 35 kr/mån. 

Om du tappat, blivit bestulen eller utsatt för obehörigt användande av ditt bankkort måste du spärra det omgående.

Du kan snabbt och enkelt själv spärra ditt bankkort här på icabanken.se eller direkt vår app, dygnet runt.

Spärra kort

Vill du ringa och spärra ditt bankkort, kan du gör det dygnet runt på 033-47 47 90. Följ bara instruktionerna som följer i telefonen.

När du får ett nytt bankkort, kreditkort eller ett bankkort för barn och ungdomar från ICA Banken behöver du aktivera det innan du kan börja använda kortet. Det kan du göra via webben, mobilen eller genom att ringa till oss.

Aktivera ditt bankkort via:

Följ sedan bara instruktionerna som följer.

Bra att veta - Du behöver göra ett första köp med ditt nya kort med chip och kortkod innan du kan blippa med kortet.

Du betalar för ditt kort en gång i månaden i efterskott. Det betyder att du betalar för varje månad som du har haft möjlighet att använda ditt kort. 

Vill du veta mer om vilka avgifter som gäller för de olika korten, hittar du informationen i vår prislista

Avgiften dras från det konto som är kopplat till kortet. För Bankkort Plus, som har två konton, dras avgiften från fakturakontot (det konto där köp utanför ICA debiteras).

Vårt bankkort, kreditkort och Bankkort Barn och Ungdom öppet för köp över hela världen. Du behöver alltså inte öppna och stänga regioner för att kortet ska fungera dit du ska resa.

Om du har blivit av med ditt bankkort, eller om någon obehörig har använt kortet ska du genast spärra det.

Spärra kort

Reklamera obehöriga transakationer

Skulle du bli debiterad obehöriga transaktioner kan du reklamera dem digitalt via ICA Bankens app. Du kan även reklamera dessa genom att fylla i och skicka in en reklamationsblankett. Reklamationer kan även göras på ej erhållna pengar vid uttagsautomaten, vid dubbeldebiteringar eller om du inte får varor som du har köpt på kortet.

Reklamationerna gäller bara för köp som har dragits från kontot, inte för reservationer. Därför ber vi er invänta eventuell debitering innan ni reklamerar transaktionen.

Reklamera digitalt i vår app

Om du vill göra reklamationen digitalt, kan du idag bara göra det i ICA Bankens app. Logga in i appen och gå till Hantera kort som du hittar i menyn högst upp till höger när du loggat in. Starta sedan reklamationen genom att klicka på Reklamera kortköp.

Reklamera via blankett

Reklamationsblankett för obehöriga transaktioner (pdf)

Fyll i alla uppgifter utom datum och underskrift i din dator. Skriv sedan ut dokumentet, och signera med datum och underskrift för hand. Skicka in blanketten till:

ICA Banken
Reklamationer
504 82 BORÅS

 

Visar 10 av 26