Frågor och svar om Samsung Pay

10 vanliga frågor i Om Samsung Pay

Samsung Pay är en mobil plånbok där du kan lagra och betala med ditt bankkort i mobilen. Samsung Pay fungerar i alla ICA-butiker och i de flesta betalterminaler runt om i världen.

Ja, Samsung Pay bygger på en mycket säker teknik från Mastercard som fungerar ungefär som ett bankkort utrustat med chip.

Köpen verifieras med hjälp av fingeravtryck eller en PIN-kod.

Nej, Samsung Pay ingår i den ordinarie kortavgiften.

Vi strävar alltid efter att erbjuda våra kunder relevanta och prisvärda betaltjänster och marknaden med mobila betaltjänster är något vi följer noga.

  • Google Pay - I nuläget har vi dock ingen möjlighet att erbjuda Google Pay till våra kortkunder. Vi vill däremot poängtera att Google Pay redan fungerar som betalsätt i ICA-butikerna redan idag, eftersom alla våra terminaler har aktiverad NFC-läsare. I ICA-butiken är detta terminalens vänstra sida.
  • Apple Pay - Finns tillgängligt fr.o.m. 17 oktober 2023.

När du betalar med Samsung Pay på ICA med kort från ICA Banken, blippar du telefonen på VÄNSTER sida av betalterminalen. Försöker du blippa på höger sida av terminalen, kommer meddelandet ”Läsfel, Blippa istället” att visas upp.

Du kan lägga in ICA Bankens bankkort, kreditkort samt Bankkort Barn och Ungdom i Samsung Pay.

Bra att veta - ICA-kort Betala går inte att lägga in i Samsung Pay.

Ingen internetanslutning krävs för att göra köp i butiker, men enheten måste ha en internetanslutning om du vill få ett pushmeddelande om den senaste transaktionen och få de senaste app-uppdateringarna. Samsung Pay kräver däremot en fungerande internetanslutning första gången appen används och vid registrering av ett nytt bankkort.

Du behöver då lägga in kortet på nytt i din digitala plånbok, detta då giltighetstid, CVC2 och (ibland) även kortnumret uppdaterats.

Kontrollera att du har rätt mobilnummer från ICA Banken. Detta kan göras via ”Min profil” på internetbanken eller under inställningar i ICA Bankens app.

Fyll i rätt mobilnummer, ta bort pågående ”upplägg” och prova sedan att registrera ditt kort igen.

Korten i Samsung Pay kan spärras via Samsungs funktion ”Hitta min mobila enhet” eller genom samtal till ICA Banken på 033-47 47 90 dygnet runt.

Tips! Om du vill läsa mer om spärra kort, besök vår sida för korthantering. Där du kan läsa om allt om hur du hanterar våra kort.

Visar 10 av 10