En hållbar vardagsekonomi
I den här rapporten tar vi på ICA Banken tempen på svenskarnas vanor, mående och beteenden med målet att visa vägen mot en mer långsiktig och smart vardagsekonomi.
Innehållsförteckning
1. Rapportens höjdpunkter och startsida
2. Boende
3. Sparande
4. Konsumtion
5. Sammanfattning
Höjdpunkter i rapporten
Boende
- Var tredje svensk (33 %) oroar sig för att boendekostnaderna ska fortsätta öka under de kommande sex månaderna.
- Kvinnor oroar sig för framtida boendekostnader i större utsträckning än män (38 % jämfört med 28 %).
- I genomsnitt går en dryg fjärdedel (28 %) av de svenska hushållens inkomst till att finansiera boendet.
Två av fem (41 %) oroar sig för ökade elpriser under kommande höst och vinter. - Mer än hälften av alla svenskar (55 %) uppger att de inte gjort något för att förbereda sig för en eventuell elprisökning.
Sparande
- Mer än var fjärde (27 %) uppger att de lägger undan pengarna som blir kvar i slutet av månaden.
- 15 % har ingen rutin alls för sitt sparande.
- Var tionde svensk (12 %) tar av sina sparpengar varje månad för att klara av sina hushållskostnader.
- Var femte (19 %) av de unga, i åldrarna 18–29 år, tar från sitt sparande minst en gång i månaden för att klara av att betala sina hushållskostnader.
- Drygt var fjärde svensk (27 %) placerar sina sparpengar på ett sparkonto utan ränta.
Konsumtion
- Nära en femtedel (17 %) av svenskarna upplever ekonomisk ångest flera gånger i månaden på grund av att de spenderat för mycket pengar.
- Två av fem (43 %) av de som lever i en relation skulle inte kunna behålla sin nuvarande livsstil om relationen skulle ta slut idag.
- Nästan varannan kvinna (49 %) skulle behöva förändra sin livsstil om relationen tog slut. Motsvarande siffra för männen är 37 %.
- Var femte svensk (20 %) kan inte tänka sig att köpa ett begagnat klädesplagg.
Om rapporten
Den svenska ekonomin och de svenska hushållen har ett tufft år bakom sig. Höga priser och ett pressat ränteläge håller tillbaka konsumtionen, vilket bidragit till att ekonomin under 2023 gått in i en lågkonjunktur. Året som ligger framför oss ser inte mycket ljusare ut och ju längre tiden går, desto mer ansträngd blir den ekonomiska situationen för hushållen.
I det läge som råder blir det tydligt att det inte går att bara leva här och nu när det kommer till vardagsekonomi. Men genom att agera smart och göra ekonomiskt hållbara val går det att skapa större svängrum i vardagen. Att lyfta blicken och skapa långsiktig ekonomisk stabilitet är en förutsättning för en balanserad vardagsekonomi och en försäkring mot oförutsedda händelser.
Om undersökningen
Undersökningen har genomförts av Kantar Public på uppdrag av ICA Banken. Den bygger på 1001 intervjuer med svenska allmänheten 18–79 år. Datainsamlingen genomfördes i den slumpmässigt rekryterade Sifo-panelen, mellan 6–11 september 2023.
Varför gör vi det här?
Vi på ICA Banken vill göra varje dag lite enklare, bland annat genom att hjälpa våra kunder att spara pengar i de små, vardagliga situationerna. För att lyckas med detta vill vi med Pengakollen skapa en tydligare bild av hur svenskar hanterar sina ekonomiska utmaningar i vardagen.
Om Magnus Hjelmér
Magnus är ICA Bankens vardagsekonom som brinner för att göra ekonomi enkelt. Med mottot ”om man gör det man alltid har gjort, får man det man alltid har fått” vill han få fler att göra små förändringar som leder till mer pengar över i plånboken i slutet av månaden och på längre sikt. Som vardagsekonom hjälper han dig i vardagen genom att dela med sig av tips, idéer, förklaringar och kommentarer på aktuella händelser.