Svenskarnas ekonomi i oroliga tider

I denna rapport tittar på hur detta påverkat och påverkar svenskarnas privatekonomi. Hur har vi anpassat oss efter det nya klimatet? Vad har vi gjort för förändringar i vårt privatekonomiska liv? Hur ser vi på sparande och vad finns det för orosmoln?

Bil påväg

Innehållsförteckning

1. Rapportens höjdpunkter och startsida
2. Sparande
3. Boende
4. Konsumtion
5. Sammanfattning

Fler av våra rapporter hittar du här

Höjdpunkter i rapporten

Sparande

  • I augusti 2022 sparade svenskarna i genomsnitt 4 447 kr. I mars 2021 var genomsnittet 3 726 kr.
  • Män sparar i genomsnitt 5 013 kr per månad medan kvinnor sparar 3 853 kr.
  • 36 % sparar främst för att kunna betala oförutsedda utgifter. Förra året var samma siffra 34 %.
  • 11 % skulle inte klara av en oförutsedd utgift på 20 000 kronor utan att ta lån eller sälja något, förra året var samma siffra 8 %.
  • 15 % av unga mellan 18–29 år skulle inte klara av en oförutsedd utgift på 20 000 kronor utan att ta lån eller sälja något. I mars 2021 var det 8 %.
  • 50 % av svenskarna uppger att det har skett en förändring i deras sparbuffert de senaste 12 månaderna. 27 % uppger att den ökat och 24 % uppger att den minskat.
  • 14 % uppger att de aldrig eller sällan sparar den summa de planerat att spara varje månad. 2021 var det 12 %.

Boende

  • 9 % oroar sig över att deras bostad ska minska i värde under de kommande 12 månaderna.
  • 42 % prioriterar elkonsumtionen när de försöker sänka sina boendekostnader.
  • 35 % är oroliga för att hushållskostnadernavkommer att öka det närmaste året.
  • 44 % av alla svenskar vet inte vilken bolåneränta deras hushåll klarar av.

Konsumtion

  • 38 % av unga (18–29 år) uppger att de någon gång har varit utan pengar innan månadens slut under de senaste 12 månaderna.
  • 15 % har ställt in större planerade inköp under det senaste året på grund av osäkerheten i ekonomin.
  • 20 % av kvinnorna köper begagnade produkter i större utsträckning än tidigare. Motsvarande siffra för män ligger på 9 %.

Om rapporten

Vi har några oroliga år bakom oss där stora omvärldsförändringar har förändrat, och fortsätter förändra, livet för många. Ur ett ekonomiskt perspektiv har detta bland annat inneburit högre räntor och livsmedelspriser, eller med andra ord, en dyrare vardag.

Ladda ned rapporten (pdf)

Om undersökningen

Undersökningen har genomförts av Kantar Public på uppdrag av ICA Banken. Den bygger på ca 1000 intervjuer med den svenska allmänheten, 18-79 år. Datainsamlingen genomfördes i den slumpmässigt rekryterade Sifo-panelen, mellan 18–22 augusti 2022. Den undersökning som använts i jämförelse med ovan har genomförts av Kantar Sifo på uppdrag av ICA Banken. Den bygger på ca 1000 intervjuer, bland svenska allmänheten. Datainsamlingen genomfördes i den slumpmässigt rekryterade Sifo-panelen, mellan 19-26 mars 2021.

Varför gör vi det här?

Vi på ICA Banken vill göra varje dag lite enklare, bland annat genom att hjälpa våra kunder att spara pengar i de små, vardagliga situationerna. För att lyckas med detta vill vi med Pengakollen skapa en tydligare bild av hur svenskar hanterar sina ekonomiska utmaningar i vardagen.

Om Magnus Hjelmér

Magnus Hjelmér, VardagsekonomMagnus är ICA Bankens vardagsekonom som brinner för att göra ekonomi enkelt. Som vardagsekonom delar han med sig av tips, idéer och kommentarer på aktuella händelser.