Pengakollen
Vardagsekonomi ur barnens perspektiv
Innehållsförteckning
1. Rapporten i korthet och startsida
2. Barn och ekonomi
3. Var kommer pengarnan ifrån?
5. Vart tar pengarna vägen?
6. Sammanfattning
Rapporten i korthet
Barn och ekonomi
- 90 % av barnen lär sig mest om ekonomi från en förälder.
- Två av fem (42 %) lär sig om ekonomi i skolan.
- Vart tredje barn (33 %) anger att de pratar om familjens pengar hemma några gånger per år eller mer sällan.
- Nära vart femte barn (17 %) är oroliga för sina föräldrars ekonomi.
- De barn som är oroliga för sina föräldrars ekonomi vill i större utsträckning än övriga prata mer om ekonomi hemma.
Var kommer pengarna ifrån?
- Tre av fem (59 %) får vecko-/månadspeng.
- Nästan var fjärde (23 %) får pengar för att göra sysslor hemma.
- En av tre (33 %) tar från sitt sparande om de behöver mer pengar.
- Nästan vart tredje barn (31 %) ber regelbundet om extra pengar via Swish från föräldrar eller annan nära vuxen.
- Enligt barnen blir Swish-förfrågningarna oftast eller alltid bekräftade.
Vart tar pengarna vägen?
- Tre av fyra tjejer (75 %) mellan 12 och 14 år lägger helst sina pengar på7 skönhetsprodukter.
- Drygt varannan kille (53 %) mellan 12 och 14 år lägger helst sina pengar på godis och snacks.
- Var femte (20 %) vill helst spara sina pengar.
- En av tio (10 %) har inga regler från sina föräldrar om hur de får spendera sina pengar.
- 16 % har känt sig utanför till följd av att kompisarna haft råd med fler saker och aktiviteter än de själva.
Om rapporten
I den här rapporten tittar ICA Banken närmare på hur barnen själva ser på området privatekonomi – genom sina egna vanor, sin konsumtion och relationen till familjens ekonomi. Rapporten visar bland annat varifrån barnen tycker att de främst får sina privatekonomiska kunskaper, hur ofta de pratar om familjens pengar hemma och hur oroliga de är för föräldrarnas ekonomi. Vi får också veta mer om barnens inkomstkällor och hur de vill använda sina pengar, men också hur de agerar när pengarna tar slut. ICA Bankens vardagsekonom Magnus Hjelmér kommenterar resultaten från undersökningen och ger tips om hur föräldrar kan stötta barnens
lärande om pengar och ekonomi.
Ladda ned rapporten (pdf)
Om undersökningen
Undersökningen har genomförts av Verian på uppdrag av ICA Banken. Den bygger på 1000 intervjuer med barn och unga från 8 till 18 år i den svenska allmänheten. Samtliga har medverkat efter godkännande från vårdnadshavare (i enlighet med branschetiska riktlinjer, ESOMAR). Datainsamlingen genomfördes 1–8 mars 2024.
Varför gör vi det här?
Vi på ICA Banken vill följa hur de svenska hushållen hanterar sin vardag och privatekonomi för att få livet att fungera. I den här rapporten tar vi reda på mer om barnens utmaningar och drivkrafter kring ekonomi. Det ger oss nya insikter om hur vi kan göra vardagen och ekonomin enklare för Sveriges familjer.
Om Magnus Hjelmér
Magnus är ICA Bankens vardagsekonom som brinner för att göra ekonomi enkelt. Med mottot ”om man gör det man alltid har gjort, får man det man alltid har fått” vill han få fler att göra små förändringar som leder till mer pengar över i plånboken i slutet av månaden och på längre sikt. Som vardagsekonom hjälper han dig i vardagen genom att dela med sig av tips, idéer, förklaringar och kommentarer på aktuella händelser.