Handeln sätter hoppet till readagar och jul
Handeln blev hårt pressad under pandemin, medan influencerbranschen fullkomligt exploderar. Om det och mycket annat kan du läsa i veckans ekonominytt med ICA Bankens vardagsekonom.
Vi kan vänta stabila bopriser, enligt mäklare
Nya siffror från Valueguard visar att bostadspriserna under de senaste tolv månaderna har gått upp cirka 12 procent. Bostadsrätter har gått upp cirka 8 procent och villor omkring 15 procent. Men nu tror fastighetsmäklare på stabila bopriser i storstäderna under årets sista kvartal. Det här visar SBAB:s Mäklarbarometer. Det är små skillnader mellan bostadsrätter och småhus, även om mäklarna tror på lite mer stabila priser för bostadsrätterna.
Magnus kommenterar - Vi har sett rejäla uppgångar på bostadspriserna och det fortsatt låga ränteläget i kombination med att fler nu jobbar flexibelt mellan hem och kontor gör att efterfrågan är fortsatt hög.
Är man på väg in eller ut ur marknaden tycker jag man ska hålla koll på reporäntan, den kommer vara tonsättande för prisutvecklingen på bostäder.
Pressad handel sätter hoppet till julen
Många inom handeln blev hårt pressade under pandemin och fick se sin omsättning sjunka. Nu sätter de sitt hopp till årets viktigaste försäljningsperiod från readagarna (Black Friday, Singles day och Cyber monday) fram till jul. Detta trots oron för fraktproblem. Det här visar Svensk Handels barometer för oktober.
Magnus kommenterar - Jag tror att konsumenter över lag är villiga att öppna plånboken mer nu än när vi befann oss mitt i pandemin. Frågetecknet är om det kommer finnas produkter att köpa? Containrar är på vift och vi har fortsatt brist på exempelvis halvledare, vilket påverkar tillverkning av elektronikprodukter såsom datorer och tv-spel. Är efterfrågan är stor och utbudet av just den varan du är intresserad av är påverkat kan du bli utan.
Mitt tips: Gör en lista över de saker du ska köpa och var ute i god tid! Gör din prisjämförelse innan, så du inte blir lurad av prisbluffar när rean väl startar.
Lönsamma influencers
Bianca Ingrosso är den mest lönsamma influencern just nu. Under fjolåret lyckades hon få ihop en vinstmarginal på 96,5 procent. Hon omsatte 34,6 miljoner och gjorde en vinst på 33 miljoner. Totalt investerades det 950 miljoner i influencer-marketing under 2019, visar en kartläggning från DI Digital.
Magnus kommenterar - Influencers är helt klart en het potatis för att nå ut med sina produkter. Målgruppen i följarskarorna är ofta väldigt specifika, vilket gör att företagen är beredda att betala bra för att synas just där. På bara några år har branschen fullständigt exploderat och jag tror att vi kommer se en fortsatt framfart.