Könsneutralt Lego: En win win för företag och konsument?
I veckans ekonominytt lyfter ICA Bankens vardagsekonom Magnus Hjelmér bland annat att FI varnar för bitcoin-bedragare och att Lego nu skippar ”pojk- och flicklego”.
Bedragare erbjuder bitcoin-hjälp
Finansinspektionen varnar nu konsumenter för bedragare som erbjuder sin hjälp att få tillbaka pengar som de förlorat på bland annat bitcoin. Lurendrejarna påstår sig ringa från just Finansinspektionen, vilket de alltså inte gör.
Magnus kommenterar:
- Bedragare har en förmåga att alltid ligga steget före och komma på nya sätt att lura konsumenter. Den digitala världen innebär inte bara förbättringar och förenklingar, utan öppnar även upp för möjlighet att komma över pengar digitalt. Du behöver framför allt vara uppmärksam på om någon vill att du ska logga in med ditt mobila BankID eller ber dig ge ut några koder. Kom ihåg att du aldrig behöver acceptera några erbjudanden över telefon!
Lego gör könsneutrala leksaker
Nu ska Lego sluta marknadsföra sina leksaker specifikt för pojkar och flickor. Det här är ett försök att bryta stereotyper kring hur barn leker. Lego själva har genomfört en undersökning som visar att majoriteten av de tillfrågade anser att det finns leksaker som är för pojkar respektive flickor.
Magnus kommenterar:
- Många företag blir alltmer medvetna om och agerar mot olika könsuppdelningar som finns i samhället. Är exempelvis marknadsföringen könsneutral kanske fler efterfrågar produkten/tjänsten. I det här fallet ökar ju faktiskt Lego basen i efterfrågan med 100 procent, så förhoppningsvis blir det här en win-win mellan företag och konsument.
Arbetslösheten fortsatt hög
Arbetslösheten har sjunkit från 9 procent till 7,5 procent på ett år, vilket är positivt. Det knepiga i kråksången är att arbetslösheten fortsatt ligger på en hög nivå, samtidigt som det är det brist på arbetskraft inom vissa yrkesgrupper. Yrkesgrupper där det saknas arbetskraft just nu är främst ingenjörer, undersköterskor och inom restaurangbranschen.
Magnus kommenterar:
- Siffrorna talar sitt tydliga språk: Vi har haft en bra återhämtning i samhället i stort, men inte riktigt lika bra på arbetsmarknaden där det haltar lite. Vissa yrkesgrupper som drabbades hårt under pandemin har sökt sig vidare till andra branscher och nu när restriktionerna släppts och ett ökat behov uppstår saknas rätt kompetenser för att fylla tomrummet.