Glömt eller låst kortkoden? Nu kan du lösa det själv!
Känner du igen dig när du stått där i affären och börjat få panik för du plötsligt inte kommer ihåg din kortkod till kortet när du ska betala? Du provar en andra gång… fel igen, och en tredje gång… fel igen. Efter tredje försöket låses kortkoden av säkerhetsskäl.
Tidigare var du tvungen att ringa ICA Bankens kundservice för att få hjälp om du låst din kortkod genom att slå fel kod för många gånger i en betalterminal i en affär. Efter att du kontaktat oss, skickades ett nytt kort och en ny kod hem till dig. Detta innebar att du var utan kort i ett par dagar.
Glömt kortkoden och vill ta reda på den
Du behöver inte ha låst din kortkod för att kunna ta reda på din kortkod. Du som vet med dig redan innan ett köp eller ett uttag att du inte längre kommer ihåg kortkoden, du kan ta reda på den med hjälp av Mobilt BankID.
- Klicka här för att komma till sidan där du kan ta reda på din kortkod eller gå till sidan "Hantera kort" i appen där du också kan ta reda på den.
- Du behöver ha Mobilt BankID för att kunna visa kortkoden.
- Memorera din kortkod.
Lås upp kortkoden lätt som en plätt själv
Om du låst din kortkod genom att du slagit fel kod för många gånger och har kvar ditt kort, så finns ett snabbt sätt att lösa detta. Vi har nu lanserat en funktion, där du med hjälp Mobilt BankID kan låsa upp kortkoden till ditt kort.
Så här enkelt går det till
- Starta upplåsningen med Mobilt BankID genom att klicka här eller gör det under "Hantera kort" i appen.
- Memorera din kortkod.
- Gå till en uttagsautomat och slutför upplåsningen genom slå din rätta kortkod och ta ut pengar eller ta ett kontoutdrag.
- Klart!
Bra att veta – Låst kortkod och spärrat kort är inte samma sak.
Om du spärrat ditt kort genom att ringa eller om du själv spärrat det via spärrfunktionen i appen eller på icabanken.se. Då kan du inte låsa upp det.
Om du vid spärrningstillfället inte valt att få ett nytt kort skickat till dig, kan du inte heller i efterhand beställa ett nytt kort via appen eller på icabanken.se. Då behöver du kontakta vår kundservice för att få ett nytt kort.