Förstärkt ID-kontroll vid vissa betalningar och överföringar
Förstärkt ID-kontroll vid vissa betalningar och överföringar
Från och med den 20 november införs en ny rutin, där du kan behöva bekräfta din identitet i samband med att du ska signera en betalning eller överföring. Du kan verifiera din identitet med hjälp av att skanna ditt svenska pass eller ditt svenska nationella ID-kort eller att kontakta oss på telefon.
Varför inför ICA Banken detta?
Vi vill försvåra för bedragare att snabbt få i väg större summor pengar i samband med ett bedrägeriförsök. Detta är en del i olika bankgemensamma åtgärder som har och kommer införas framöver av svenska banker. Åtgärderna kan se olika ut hos alla banker.
Förstärkt ID-kontroll
För att stärka säkerheten ytterligare kring betalningar och överföringar kommer vi i vissa fall be dig att bekräfta din identitet vid betalningar och överföringar och när detta sker kommer du behöva följande:
- Mobilt BankID
- Ditt svenska giltiga pass eller svenska giltiga nationella ID-kort (inte körkort)
Du får instruktioner i BankID-appen och du bekräftar din identitet genom att skanna ditt pass eller ID-handling med din mobiltelefon.
Svenskt pass eller svenskt nationellt ID-kort – inte körkort
Du behöver ett svenskt giltigt pass eller ett svenskt giltigt nationellt ID-kort för att bekräfta din identitet. Körkort fungerar inte. Det har nämligen inget datachip som passet och nationella ID-kortet har, så BankID-appen kan inte läsa av det.
Saknar du Mobilt BankID, pass eller nationellt ID-kort
Om du saknar Mobilt BankID, svenskt giltigt pass, svenskt giltigt nationellt ID-kort eller har du inte ID-handlingen till hands? Ingen fara, du kan få hjälp av oss på telefon dygnet runt i samband med att du genomför betalningen eller överföringen.