En ansiktslös bedragare mot digital bakgrund

Vilket bedrägeri skulle lura dig?

Tänker du att det bara är ”lättlurade” personer som råkar ut för bedrägerier? Då är det dags att tänka om, för bedragarna hittar hela tiden nya, effektivare metoder.

Spoofing via mejl och sms

Numera använder bedragare spoofing-tjänster som gör att deras mejl och sms ser ut att komma från företag som många är kund hos, men även myndigheter. Även sajten du länkas vidare till är ofta en skicklig kopia av det verkliga företagets webbsida.

Ett vanligt sätt är att utnyttja aktuella högtider och händelser, exempelvis Black Friday, deklarationsperioden eller krig och naturkatastrofer. Då är risken större att du tror att meddelandet är äkta. För att sänka vaksamheten ytterligare vill bedragaren som regel få dig att tro att det är bråttom.

Här är några vanliga exempel på bedrägeriförsök:

  • ”Ett stort transportföretag” meddelar att ditt paket är på väg. Du ombeds att verifiera din adress med BankID eller erbjuds hemkörning mot en mindre tilläggsavgift.
  • ”En streamingtjänst” varnar för att tjänsten stängs av om du inte uppdaterar dina kortuppgifter omgående.
  • ”Skatteverket” meddelar att du ska få tillbaka pengar på skatten och ber dig logga in via länk för att kontrollera dina uppgifter.
  • ”Ett välkänt företag” erbjuder en belöning om du svarar på en kundnöjdhetsundersökning just idag.

Tänk på!

  • Var alltid extra misstänksam mot meddelanden där du måste agera snabbt. Då är det lätt hänt att man gör först och tänker sedan. Det är precis vad bedragarna vill!
  • Inget seriöst företag kommer uppmana dig att skicka kontonummer och kreditkortsinformation via e-post.
  • Använd aldrig uppgifterna i mejlet eller meddelandet för att kontakta företaget.

Bedrägerier via onlinespel och sociala medier

Många är mindre vaksamma när det kommer till spel och sociala medier, vilket gör att dessa bedrägerier ökar i antal. Så här kan vanliga bedrägerier se ut:

  • Du erbjuds extrainnehåll till spelet billigare än vanligt. Efter det får du anvisningar om att besöka en webbplats eller klicka på en länk, vilket kan leda till att du förlorar kontot, spelvaluta eller pengar.
  • Ett välkänt företag uppmanar dig att fylla i personuppgifter i samband med en tävling. I själva verket är webbplatsen en förfalskning.
  • Du erbjuds att registrera dig hos en tjänst som utlovar rabatter eller gratis varor och tjänster, till exempel presentkort, telefoner, streamingtjänster. Genom att ta ut en ”administrativ avgift” kommer bedragarna över dina kortuppgifter.
  • Du uppmanas att skänka pengar till välgörande ändamål, men din donation går direkt till en bedragares konto, eller via en webbplats som är utformad för att stjäla personuppgifter.

Tänk på!

  • Kontrollera att webbsidan du länkats till verkligen tillhör företaget. Verkar inte länkbeskrivningen och länken stämma överens, klicka inte.
  • Var extra vaksam om erbjudandet verkar ”för bra för att vara sant”.

Bedrägerier när du köper och säljer prylar

Även om de större köp- och säljsajterna jobbar hårt med att minska bedrägerierna är det viktigt att du själv är medveten om riskerna. Här är några vanliga bedrägerier som riktas mot köpare och säljare.

  • När du har lagt upp en betald annons får du ett mejl eller sms som påstår att du måste verifiera dina kortuppgifter, eller att det blivit ett fel vid dragningen. Det är dock inte köp- och säljsajten som står bakom, utan bedragare.
  • Du blir kontaktad av en köpare som vill att du bekräftar din identitet genom att skicka en kopia på ditt körkort. Kopian används sedan för att ta lån i ditt namn.
  • Du köper en konsertbiljett i andra hand. Biljetten är äkta, men eftersom samma biljett också har sålts till flera andra köpare är det bara den första av er som kommer släppas igenom i biljettkontrollen.

Tänk på!

  • Välj köp- och säljsajter där du får tillgång till frakt- och köpskydd samt köpekontrakt.
  • Köp endast av verifierade säljare.
  • Skicka aldrig person- eller kortuppgifter.

Se även vår information kring säkerhet och bedrägerier.

Dela